In 2021 is iedereen in de e-commerce het eens over één ding, namelijk de kracht van aangepaste verpakkingen en het belang van het maken van een gunstige indruk op je klanten op het moment van levering. Deze klantervaring wordt unboxing genoemd, wat eigenlijk gewoon uitpakken is in goed Nederlands en het draait hierbij om het design van de verpakking.

Er worden meer dozen dan ooit tevoren verstuurd naar klanten, dus de noodzaak om je te onderscheiden is ook hoger dan voorheen. Los van je unieke product is daarnaast de verpakking van belang. Het begrip unboxing gaat over het creëren, perfectioneren en inspireren van een emotionele reactie tussen een klant en merk.

Invoering

Stap één is hierbij de introductie, dit vindt plaats wanneer de cliënt het pakket ontvangt en opent. Het vertegenwoordigt de eerste interactie met jouw merk en zet de toon voor alles wat volgt.

Ontdekking

Vervolgens volgt de ontdekkingsperiode. Hier brengt ​​de consument tijd door met het product. Ze openen dozen en raken vertrouwd met hun nieuwe aankoop. De ontdekkingsperiode is de grote onthulling en is een kans om branding te gebruiken om de gevoelens te bevestigen en te ondersteunen die de klanten ervaren bij het openen van het pakket.

Verbinding

De laatste fase gaat over de verbinding. De klant heeft in de verschillende merkelementen aan de buitenkant gezien evenals de binnenverpakking en ziet een weerspiegeling van de eigen levensstijl en ambities. Er bestaat nu een emotionele verbintenis en de kopers identificeren zich met je merk.

Stel je voor hoe reis eruit zou zien zonder de kans te bieden om te profiteren van de verpakking. De consumenten ontvangen de pakketten in gewone kartonnen dozen. Ze openen de doos en nemen het product eruit, de klant is blij met het artikel dat ze hebben besteld, maar dit is waar hun emoties eindigen.

Ze hebben niets nieuws over het merk geleerd en zijn niet nieuwsgierig om meer te weten. Ze openen hun aankoop en gaan door met hun dag. Om duidelijk te zijn, is dit een acceptabele manier om verbruiksartikelen te leveren. Het is echter niet prikkelend en het zal het merkbewustzijn niet vergroten. Simpel gezegd, onverschillige verpakking is een gemiste kans om een ​​onvergetelijke ervaring te leveren.

Kwaliteit dozen

Het kan natuurlijk nog slechter, wanneer de verzenddozen niet in orde zijn bijvoorbeeld, waardoor het product beschadigd aankomt. Daarom is het dan ook zaak om kwalitatief goede dozen te gebruiken en je kunt ook benadrukken dat je verzenddozen recyclebaar zijn en op verantwoorde wijze zijn geproduceerd.

Dit draagt natuurlijk ook bij aan klantenbinding, omdat steeds meer mensen duurzaamheid belangrijk vinden.

Bedenk dat zo’n 40% van de klanten een afbeelding van hun aankoop zal plaatsen als het een merkverpakking bevat. Dat is het doel van sociale media, het is een manier voor mensen om anderen te informeren over hun ervaringen, aanbevelingen, likes en antipathieën.

Investeren in merkverpakkingen geeft klanten iets om te delen. Zo kijken meer dan 90.000 mensen per maand naar “unboxing” -video’s op YouTube. Dit geeft aan dat  het perfectioneren van de unboxing-ervaring de sleutel is tot het blijven bestaan van een bedrijf. Kwaliteits dozen ondersteunen je.